-A A +A

Cytomammobus ŚCO jako salon profilaktyki

Cytomammobus Świętokrzyskiego Centrum Onkologii w nowej odsłonie: jako salon profilaktyki. Burty mobilnej pracowni diagnostycznej zdobią wizerunki popularnych aktorek kieleckiego teatru, które zachęcają do badań prezentując owoce jako symbole kobiecości.

-  Nie chcemy straszyć rakiem. Chcemy przekonać kobiety, że badania profilaktyczne są przyjemne i służą zdrowiu. Tym bardziej, że 90 procent wyników mammografii i cytologii to wyniki dobre, potwierdzające, że pacjentka jest zdrowa. Ale, żeby to wiedzieć, trzeba się badać – wyjaśnia dr n. med. Leszek Smorąg, specjalista ginekologii onkologicznej ze Świętokrzyskiego Centrum Onkologii w Kielcach.

Dział Promocji i Profilaktyki Onkologicznej ŚCO opracował scenariusz kampanii pozytywnej. Twarzami kampanii zostały małżeństwa aktorskie Beata Pszeniczna i Dawid Żłobiński (profilaktyka raka szyjki macicy) oraz Teresa i Mirosław Bielińscy (profilaktyka raka piersi). Wszyscy czworo występują w Teatrze im. Stefana Żeromskiego w Kielcach. – Nawet przez chwilę się nie zastanawiałam, czy wziąć udział w tej kampanii. Przecież zdrowie i profilaktyka to najważniejsza sprawa dla kobiety. Często o tym zapominamy, odsuwamy na dalszy plan, a do zastanowienia skłania nas dopiero choroba. Tak było w mojej rodzinie, dlatego ja namawiam do badań – mówi Beata Pszeniczna.

Autorem projektu szaty graficznej jest dr hab. sztuk pięknych Paweł Opaliński, wykładowca projektowania i fotografii w Akademii Finansów i Biznesu Vistula w Warszawie. Zdjęcia wykonał artysta fotografik Jacek Rzodeczko, członek świętokrzyskiego Związku Polskich Artystów Fotografików.

Bilbordy i inne materiały promujące realizowane przez ŚCO projekty profilaktyki raka piersi i raka szyjki macicy, są utrzymane w ciepłych, żywych  barwach. Uwagę przyciągają aktorki eksponujące na pierwszym planie soczyste owoce – arbuzy symbolizujące piersi i odwróconą gruszkę, przypominającą kształtem macicę i szyjkę macicy. – Wykorzystaliśmy zieleń jako symbol witalności, zdrowia i róż kojarzący się z kobiecością. Owoce symbolizują zdrowy tryb życia i zachęcają do podjęcia pozytywnych działań na rzecz swojego zdrowia. Specjalnie dobrana czcionka „second chance”, czyli druga szansa, wyglądająca jak odręczne zapiski, podkreśla osobiste przesłanie kobiet: daj sobie drugą szansę, zbadaj się  – wyjaśnia dr hab. Paweł Opaliński, autor projektu graficznego kampanii.

Całość dopełniają dowcipne hasła: „Małe czy duże, nie myśl, nie czekaj, badaj – z życiem nie zwlekaj”, „Cytologia – nie myśl, nie czekaj, badaj – z życiem nie zwlekaj”. Cytomammobus ŚCO po liftingu nazwaliśmy roboczo salonem profilaktyki, aby kobiety traktowały mammografię i cytologię tak samo jak wizytę w salonie kosmetycznym.

Aktualności
Udostępnij